FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/07/2007

Brott vid nominering?

Om klubbstyrelse, facklig eller annan, har utlyst nominering till ordförande och resultatet av denna nominering INTE blir som man tänkt från början, och därefter " konstruerar " ett fel begånget i hanteringen, tycker då att man kan utlysa ny nomineringsperiod och de gamla nomineringssedlarna kastar man i papperstuggen så att dessa försvinner. Hur rubricerar man en sådan handling ? Det har konstaterats att hanteringen av nomineringen har skett på ett enligt stadgarna rätt sätt och nominerade skall upp på valsedel, men nomineringssedlarna har papperstuggen tagit hand om. Kan detta vara något brottsligt ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej

Såvitt jag kan bedöma av det du skrivit i frågan finns det inget straffbud som är tillämpligt på det du har beskrivit. Nomineringslapparna kan ju inte gärna sägas vara någon annans egendom som man olovligen har förstört. Att förfarandet verkar moraliskt tveksamt är helt enkelt inte samma sak som att det går att bestraffa.

MVH

Rådgivare