FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/07/2007

Var är det tillåtet att affischera?

Heej, jag bara undrar om det finns några lagar när man sätter upp affischer, tex. var man får sätta upp dom och var man inte får det...

Lawline svarar

Hej Nej, det finns inga lagar som uttryckligen reglerar detta, däremot kan det räknas som skadegörelse enligt 12:1 Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700) att affischera på annans egendom. Det är alltså inte tillåtet. Olika myndigheter och organisationer har ibland affischtavlor och affischpelare, där det kan vara tillåtet att affischera. I brist på uttrycklig tillåtelse är det emellertid rent rättsligt sett förbjudet. Att många fastighetsägare och kommuner rent faktiskt inte ingriper mot affischering på t.e.x. elskåp (som alltså inte är tillåtet) är en annan sak. Hoppas att du har hjälp av mitt svar Med vänlig hälsning
Rådgivare