FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/07/2007

Straff och preskriptionstid för vapenstöld i stor skala

vad är preskriptionstiden vad gäller medhjälp till vapenstöld i stor skala? Att medverka till att försvarsmaterial kommer i orätta händer t.ex? Räknas det som internationella brott, terrorism???? Är det brottsligt också att ha vetskap om sådana brott utan att anmäla det? Hälsningar från en som hoppas straffskalan är hög....

Lawline svarar

Hej! Vad gäller vapenstöld i stor skala borde det räknas som grov stöld enligt 8:3 Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700) , eftersom det sannolikt rör sig om föremål av betydande värde. Eftersom grov stöld har en straffskala från minst 6 månader till maximalt 6 års fängelse så går det inte att döma för brottet om 10 år har förflutit från den dag det begicks till den dag när man eventuellt väcker åtal, se 35:1 p 3 Brottsbalken. Att medverka till att försvarsmateriel kommer i orätta händer skulle också kunna bestraffas såsom grovt vapenbrott enligt 9:1 Vapenlagen (http://www.lagen.nu/1996:67). Straffskalan för det brottet sträcker sig från minst 6 månaders fängelse till maximalt 4 års fängelse. Även här är preskriptionstiden 10 år, se 35:1 p 3 Brottsbalken. För att ett brott ska räknas som terroristbrott krävs enligt 2 § lagen om straff för terroristbrott (http://www.lagen.nu/2003:148) att brottet allvarligt kan skada en stat eller mellanstatlig organisation (t.ex. EU eller FN) och att syftet är något av de tre följande: 1. att injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp, 2. att otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller 3. eller att allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation. Det är alltså inte vilka brott som helst som räknas som terroristbrott. Tröskeln är ganska hög. Det är dessutom bara vissa brottstyper som kan räknas som terroristbrott, däribland vapenbrott, men inte stöld, se 3 § lagen om straff för terroristbrott. Om det du beskriver skulle räknas som ett terroristbrott så får det en svårare straffskala, från minst 4 års fängelse till maximalt livstids fängelse. Det innebär att preskriptionstiden istället är 25 år, se 35:1 p 5 Brottsbalken. Varken stöld eller vapenbrott är sådana brott där det går att döma någon enbart för att han underlåter att avslöja brottet, se 8:12 Brottsbalken. Detta gäller däremot för alla brott som räknas som terroristbrott, se 4 § lagen om straff för terroristbrott. Det innebär att även den som enbart känner till att ett terroristbrott kommer att begås och inte avslöjar det, kan komma att dömas om det genomförs. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare