FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/07/2007

Straff vid handel med hyresrätter

Hej, undrar hur lång presksriptionstiden är för sk svarthandel med hyreskontrakt. Dels om detta skett vid något enstaka tillfälle och om det skett vid flera tillfällen. Vilka påfölder kan bli aktuella?

Lawline svarar

Hej! Handel med hyreskontrakt är förbjudet enligt jordabalkens 12 kapitel 65 §, som du kan läsa http://www.lagen.nu/1970:994#K12P65 . Om det endast skett vid något enstaka tillfälle kan påföljden bli böter eller fängelse upp till sex månader, om det inte anses vara grovt brott. Detta medför att brottet preskriberas efter två år, vilket framgår av brottsbalken 35 kapitlet 1 § (http://www.lagen.nu/1962:700#k35p1 ). Om det skett vid flera tillfällen är det sannolikt att brottet kommer att bedömas som ett grovt brott. I så fall är påföljden fängelse i högst två år, och preskriptionstiden fem år enligt samma lagrum. Det är dock inte med nödvändighet så att handlandet anses utgöra grovt brott även om det skett upprepade gånger. I ringa fall (huvudsakligen när det handlar om mindre belopp och enstaka tillfällen) döms inte till påföljd över huvud taget. Med vänlig hälsning
Rådgivare