FrågaAVTALSRÄTTGåva25/07/2007

Gåva istället för försäljning?

Vi är 3 personer som gemensamt äger ett hus, men som enbart har bebotts av en av oss. Vi nu har kommit överens om att sälja fastigheten.

En av oss, som inte bor i huset får i sin lägenhet bostadstillägg. Kapitalvinsten som hon skulle få vid försäljning av huset kommer troligen att minska hennes bostadstillägg.

Skulle det vara en fördel för henne att överlåta sin del av huset till mig som gåva före försäljningen?

Hur går man tillväga i så fall?

Lawline svarar

Hej

Naturligtvis kan hon ge dig sin andel av fastigheten i gåva. Men om ni ger henne pengar tillbaka i "gåva" när den säljs så räknas de pengarna rättsligt sett som betalning för försäljning och det innebär att hon är skyldig att ta upp "gåvan" till beskattning i inkomstslaget kapital i sin deklaration. Annars gör hon sig skyldig till skattebrott.

Det är alltså rättsligt sett inte möjligt att komma undan att en kapitalvinst kan minska din väns bostadstillägg.

Hoppas att du har hjälp av mitt svar

MVH

Rådgivare