FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/07/2007

Körkortstillstånd

Ställde nyligen en fråga angående förtäring av alkohol när man är underårig. I svaret skrevs det att det inte är straffbart att som underårig förtära eller bära alkohol. Är det verkligen helt ostraffbart? Ett senarelaggt lämplighetstillstånd ser jag som en typ av straff, och kan man få sådant om man uppträder lugnt och trevligt? Gäller det kanske bara om man tar sig fram på någon typ av fordon? (cykel, moped)

Lawline svarar

Hej Det du kallar för lämplighetstillstånd är detsamma som det man i Körkortslagen (vilken du hittar http://lagen.nu/1998:488 ) benämner körkortstillstånd. Ett giltigt körkortstillstånd är en förutsättning för utfärdande av körkort men även för att få lov att övningsköra från och med 16 års ålder. Ansökan om körkortstillstånd sker hos Länsstyrelsen. Vid deras prövning kontrolleras om personen ifråga uppfyller de krav som samhället ställer på alla som har körkort. I Körkortslagens 2 § anges nämligen att körkortstillstånd får meddelas endast för den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon. Vidare anges att lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. I förarbetena till denna lagstiftning uttalade man att ”Opålitlighet i nykterhetshänseende avser främst situationer där det har riktats nykterhetsanmärkningar mot en körkortshavare, t.ex. att han blivit omhändertagen enligt lagen (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m. Beroende eller missbruk av alkohol, narkotika, läkemedel eller andra droger utgör å andra sidan också ett medicinskt hinder för innehav av körkort enligt gällande föreskrifter om medicinska krav för innehav av körkort m.m. Opålitlighet i nykterhetshänseende syftar således på den situationen att det mot en körkortssökande har riktats nykterhetsanmärkningar utan att dessa anmärkningar visar att det föreligger ett medicinskt hinder för körkortsinnehav.” Om det vid prövning av körkortstillstånd finns hinder mot att meddela detta på grund av sökandens personliga förhållanden så skall en tid bestämmas före vars utgång körkort inte får utfärdas. Detta kallas för spärrtid och den kan vara lägst en månad eller högst tre år. Ett indraget körkortstillstånd eller nekande av körkortstillstånd är således inte ett straff i straffrättslig mening men kan visserligen få minst lika kännbara effekter. Att som minderårig förtära alkohol men samtidigt uppträda lugnt och trevligt kan inte resultera i nekat körkortstillstånd såvida man inte gör sig skyldig till något annat brott i samband med detta. Att köra moped berusad är däremot ett typexempel på vad som kan betraktas som olämplighet med hänsyn till personliga förhållanden. Hoppas detta besvarar din fråga! Med vänlig hälsning
Rådgivare