FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/07/2007

Sambos förmögenhet vid bedömning av försörjningsstöd

Jag och min flickvän skall flytta ihop nu när jag lämnar mitt faktiskt rätt dåliga boende bakom mig. Enligt min socialsekreterare så gör hennes fonder, som ändå inte uppstiger till några hundra tusental utan bara några tusenlappar, att hon blir helt försöjningsskyldig för mig också tills de pengarna är slut. Varför är hon skyldig att försörja mig? Vi är inte gifta eller förlovade. Jag erhåller just nu socialbidrag för att klara mig tills jag får ett jobb.

Lawline svarar

Hej Grundreglen vid bedömning av rätt till försörjningsstöd är att det är hushållets gemensamma ekonomi som ligger till grund. Gifta och sambos skall som utgångspunkt bedömas på samma sätt. Detta gäller från första inflyttningsdagen och tanken bakom är att man varken ska tjäna eller förlora på att inte ingå äktenskap. Den enskilde har dock rätt att få en individuell prövning för att se om det finns särskilda skäl att frångå detta under en kortare period. Vänligen
Rådgivare