FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/07/2007

Fastighetsägarens rätt att förbjuda studsmattor

Hej! Jag har blivit kontaktad av min hyresvärd (HSB) angående mitt barns studsmatta. Han säger att jag måste ta bort den eftersom enligt lagen har han ansvaret om något händer. Jag frågade om man kunde skriva något avtal eller sånt där jag tar på mig hela ansvaret om något skulle hända. Han tyckte inte det. Det är synd att de tar beslut utan att ha nån möte för att kunna diskutera det. Finns det något jag kan göra? Tack för svaret!

Lawline svarar

Nu framgår det inte hur studsmattan står så jag får utgå från att HSB verkligen skulle kunna få ansvaret för en inträffad skada. Du och HSB kan inte skriva ett avtal om vem som bär ansvaret för en skada som drabbar någon annan än just dig eller HSB. Om någon helt annan drabbas av en skada som HSB enligt lag ska svara för så kommer HSB likväl vara skyldiga att ersätta den personen. Bland annat till följd av detta har HSB rätt att neka dig att ha studsmattan på ett sätt som kan ådra HSB skadeståndsskyldighet. Att beslut skulle kunna tas på ett mer resonerande och mindre auktoritärt sätt kan jag förstås hålla med dig om men det ändrar inte att HSB kan kräva att studsmattan ska tas bort. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare