FrågaAVTALSRÄTTGåva23/01/2006

Gåva av stuga med nyttjanderätt

Hej ! Min bror tog över vår pappas företag för 4 år sedan, ett familjeföretag som vår far drivit i 30 år. Vår pappa står som borgenär för företagets skulder som min bror lånat efter hans övertagande, pappa ställde upp som borgenär för att min bror ville expandera mot min fars vilja. Nu har inte investeringarna gått som önskat och min bror har skatteskulder och vet inte om han kan klara ut det hela. Min far har ett sommarställe som är hans lilla ögonsten där han vill tillbringa sin ålderdom och är nu orolig att inte min reder ut sina beskymmer. Kan han skriva över sommarstället som gåva på mig med nyttjanderätt för att undvika att den försvinner om inte min bror reder ut sina ekomiska beskymmer med företaget.

Lawline svarar

Hej! Detta är en något kompicerat fråga då många faktorer kan komma att spela in på avgörandet.
Rent tekniskt så kan din far överlåta sommarstugan till dig med nyttjanderätt. Skulle din far dock bli tvungen att infria sitt borgensåttagande såsom borgensman så är han ju skyldig att betala. Har han tillräckligt med pengar eller annan egendom för att täcka upp betalning av skulden så kommer det inte bli några problem och sommarstugan kan vara kvar i släkten. (även om han inte överlåter den till dig och kan betala med andra medel blir ju stugan kvar i släkten)
Skulle dock din far inte ha råd att betala skulden kan stugan komma att tas i anspråk trots att den överlåtits till dig med nyttjanderätt om han skulle försättas i personlig konkurs. Andra regler råder vad det gäller utmätning men jag råder dig till att ta kontakt med en advokat för mer specifik rådgivning.
Med vänlig hälsning och lycka till!

Rådgivare