Köp till underpris av skuldsatt.

Hej. Jag undrar en sak om lägenhetsköp. Vad finns det för risk om jag köper en lägenhet som är värd ca 40-50 000 kr för 4 000kr av en person som har skulder hos kronofogden?

Finns risken att kronfogden tar lägenheten ändå även fast jag köpt den?

Finns risken att säljaren kan hävda att köpet är oskäligt och försöka häva det?

Om säljaren fortsätter att bo i lägenheten kan kronofogden då hävda besittning och beslagta lägenheten trots köpet?

jag skulle även vilja ha någon slags rekommendation över hur jag bör gå till väga med köpet.

tack på förhand! /Johan

Lawline svarar

Rådet är mycket enkelt: Köp absolut inte lägenheten för ett uppenbart underpris! Både att sälja och att köpa lägenheten är med största sannolikhet ett brott. Eventuellt ses det så allvarligt att det skulle leda till fängelse. Lägenhetsköpet kommer att betraktas som en gåva och återvinnas. På det sättet skulle kronofogden komma åt lägenheten. Köpet är helt klart oskäligt och säljaren kommer att kunna hävda att köpet är ogiltigt. Några råd för hur ni ändå kan genomföra affären kan inte lämnas eftersom det skulle utgöra medhjälp till brott. Mitt råd är istället att inte genomföra affären. Det är inte troligt att kronofogden kommer att ta en lägenhet med ett så ringa värde så länge den används som bostad. Skadan att förlora sin bostad anses vara så mycket större än borgenärernas intresse att få in pengarna från lägenheten att någon utmätning inte bör ske. Brottsbalkens elfte kapitel är relevant lagstiftning. Brottsbalken finner du http://lagen.nu/1962:700 .

Vänlig hälsning,

Gustaf LidegranRådgivare