FrågaFAMILJERÄTTAdoption02/07/2007

Adoption av vuxen

Hej

Då mina adoptivföräldrar inte var gifta när de skulle adoptera mig 1975 (jag var då 2 år) blev det så att min adoptivfar fick adoptera mig själv. Med andra ord är min adoptivmor inte min mamma ur rent juridiskt hänseende utan endast rent känslomässigt. Vi har nu kommit fram till att det vore på sin plats att jag därför blev adopterad av min adoptivmor så att alla juridiska rättigheter och skyldigheter mellan oss blir lika riktiga som mellan mig och min adoptivfar. Min fråga är hur jag och min mor går till väga för att hon ska adoptera mig nu när jag är 35 år? Vilka vänder vi oss till och hur gör man rent praktiskt?

Med vänlig hälsning

Fredrik

Lawline svarar

Hejsan!

Adoptionsärenden handhas av Tingsrätterna och det är alltså dit dina föräldrar får vända sig och ansöka om adoption.

Det är sedan rätten som avgör om adoption är lämpligt, men i ditt fall verkar det ju inte vara några problem.

Länk till Sveriges domstolar hittar du http://www.dom.se/ .

Mvh

Rådgivare