FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/07/2007

Betalningsanmärkningar för dem med psykisk störning?

Stämmer det att en lag är på gång om att psykiskt funktionshindrade inte ska få belastas med betalningsanmärkningar? Ett personligt ombud har sagt detta men jag hittar inget om det. Det skulle innefattas av Miltonprojektet.

Lawline svarar

Hej, någon lag om att människor med en psykisk störning inte skall kunna belastas med betalningsanmärkningar överhuvudtaget verkar inte vara planerad. Vad som däremot har diskuterats i den s.k. Miltonutredningen är problemet med människor med en psykisk störning som drabbas av stora skulder för vårdavgifter efter att ha blivit tvångsomhändertagna. Utredningen föreslår i korthet att regelsystemet för hur man hanterar dessa vårdavgifter ses över, för att i framtiden undvika att människor som har omhändertagits mot sin vilja inte skall behöva drabbas av betalningsanmärkningar för den skuld de har för avgiften för sin vård. Om Du vill läsa mer om detta finns Miltonutredningen tillgänglig http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/73178 . Din fråga behandlas på s. 435-438 i utredningen. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare