FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/07/2007

Straffomyndig

vad händer med en icke straffmyndig som kör moppe utan att vara 15 år då. Kontaktas socialen eller blir lämpet försenat eller vad händer? Mvh Jenny

Lawline svarar

Hej Jenny! En person kan inte ådömas straff för ett brott som begåtts innan personen fyllt 15 år. En person kan dock begå en brottslig gärning innan han eller hon har fyllt 15 år. Brottet kan då utredas och åtgärder såsom åtgärder enligt reglerna i socialtjänstlagen (2001:453) eller lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) kan bli aktuella om det bedöms vara nödvändigt. Personen kommer alltså inte att ådömas straff, t.ex. böter eller fängelse, efter att han eller hon fyllt 15 år för ett brott som begåtts dessförinnan. Vänliga hälsningar
Rådgivare