FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/07/2007

Lagstiftningen om internationell järnvägstrafik

SJ vägrar att betala skälig ersättning vid inställt tåg i internationell trafik. SJ hänvisar i sina Normalvillkor, Inledande bestämmelser p 5, till Fördraget om internationell järnvägstrafik (COTIF) med Enhetliga rättsregler för avtal om internationell järnvägsbefordran av resande och resgods (CIV). CIV skall vara angivet på biljetten vilket det är i mitt fall. Däremot vill SJ inte presentera bestämmelserna utan hänvisar till lagar utgivna av Sveriges riksdag. Jag har försökt att få fram reglerna enligt CIV men misslyckats. Kan Ni hjälpa mig? Att SJ har skyldighet att förse mig med reglerna är en annan fråga som jag vill ta i annan ordning. Tackar på förhand för hjälpen.

Lawline svarar

Hej, COTIF-fördraget och CIV-reglerna har tagits in i den svenska lagstiftningen i lag (1985:193) om internationell järnvägstrafik som du hittar http://www.lagen.nu/1985:193 . Den svenska översättningen är dock inte den officiellt gällande versionen utan om den skulle komma i konflikt med den officiella franska versionen av texten är det denna som gäller. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare