FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/07/2007

ska jag ha advokat?

Hej Jag undrar om det är bra att ha kontakt med advokat innan ett förhör med polis om misstanke av misshandel, även när det gäller en 15 åring som slagits med f.d. klasskompis och blivit anmäld för misshandel? Ska han gå till förhöret utan advokat, eller har han redan i detta läge rätt till allmän försvarare eller annat?

Lawline svarar

Hej Huruvida det är bra att ha kontakt med advokat eller inte beror ju helt och hållet på omständigheterna i det enskilda fallet. Är det okomplicerat och åklagaren förväntas underlåta att åtala p.g.a. att personen som är misstänkt inte förväntas återfalla i brott och att det var en engångsföreteelse så gör väl en advokat varken från eller till. Rör det sig om en grov misshandel och gärningsmannen riskerar ett hårt straff så är läget naturligtvis annorlunda. Som du beskriver situationen verkar det inte som om den misstänkte har någon rätt till s.k. offentlig försvarare. Förutsättningarna för att få en offentlig försvarare framgår av 21:3a § Rättegångsbalken (http://www.lagen.nu/1942:740), där det anges att man har rätt till en sådan om: -man är anhållen eller häktad -man har begått ett brott med minimistraff 6 månaders fängelse - den misstänkte behöver det för utredningen av brottet - det är tveksamt vilket straff det bör bli och det finns anledning att döma hårdare än villkorlig dom och dagsböter Av det du angett i frågan verkar det inte som någon av dessa förutsättningar är uppfyllda varför den misstänkte nog inte har rätt till någon offentlig försvarare. Vill man ha ett ombud har man dock alltid rätt till en sådan på egen bekostnad under hela processen, enligt 21:2 § Rättegångsbalken. Hoppas att du har hjälp av mitt svar Med vänlig hälsning,
Rådgivare