FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/06/2007

Straff vid användande av annas legitimation?

En sjuttonårig vän använde sig av en till honom äldre väns pass för att ta sig in till ölserveringstält vid ett midsommarfirande, där åldersgränsen var arton år. Vilket straff är möjligt ?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Det din vän gjort är att han använt en annan persons legitimation i syfte att utge sig vara den personen. Legitimation ses som en urkund och den har i detta fall missbrukats. Brottet som därför kan aktualiseras är missbruk av urkund som är straffsanktionerat enligt 15 kap. 12 § Brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700 . Sanktionen är fängelse i högst 6 månader eller om det är att anse som grovt 2 år. Detta fall kommer troligen inte att ses som grovt och det behöver överhuvudtaget inte bli aktuellt med fängelse. Domaren tittar på tidigare brott och hur förövarens situation allmänt ser ut där olika aspekter beaktas, exempelvis om han har en ordnad tillvaro med jobb, studier eller vad han/hon har för mål framöver etc. Istället för fängelse kan det bli fråga om villkorlig dom i kombination med t.ex samhällstjänst. Vänligen
Rådgivare