Stopplikt utan heldragen linje?

Jag körde ut på en väg som Vägverket ansvarar för. Skylten "Lämna företräde" hade ganska nyligen bytts ut till "Stoppskylt" men den taggade linjen i vägbanan som markerar företräde hade inte ersatts med en heldragen vit stopplinje. Om jag hade kört ut och orsakat en olycka, hade det varit en förmildrande omständighet att den heldragna stopplinjen saknades?

Lawline svarar

Det hade inte varit en förmildrande omständighet, om det bara var den heldragna linjen som saknades. Det är alltså stoppskylten som gäller i ett sådant fall. Vid en eventuell kollision är den som passerar stopplikten utan att stanna helt vållande till olyckan.

Sofie OlofssonRådgivare