FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/07/2007

Underrättelse vid gripande och omhändertagande av vapen

Hej! Om man som ordningsvakt/väktare/polis griper någon, måste man då direkt meddela denne att den är gripen och vad den är gripen för? (Med tanke på att personen kanske har ett vapen och man vill avlägsna det först innan avslöjande) Kan ordningsvakt/polis beslagta vapnet på misstanke eller efter att ha sett det innan han/hon gripit denne?

Lawline svarar

Hej! Till att börja med kan det vara bra att hålla reda på de grundläggande skillnaderna mellan poliser, ordningsvakter och väktare. Ordningsvakter är de som har en bricka på sig. De har vissa befogenheter som liknar polisens, se Lag om ordningsvakter http://lagen.nu/1980:578 och 29 § 3 stycket Polislagen http://lagen.nu/1984:387 . En väktare har däremot inga andra befogenheter än vad en vanlig person har. Det innebär att en väktare har rätt att gripa någon som upptäcks för brott på bar gärning eller som flyr från platsen, se 24 kap. 7 § 2 stycket Rättegångsbalken http://www.lagen.nu/1942:740 . En ordningsvakt eller en väktare som griper någon måste skyndsamt överlämna personen till polisen. För poliser gäller bestämmelserna i Polislagen. 10 § anger i vilka situationer en polisman har rätt att bruka våld. I 24 kap. 7 § 1 stycket Rättegångsbalken regleras gripande från polisens sida. I 24 kap. 9 § stadgas att personen som grips ska få besked om det brott han är misstänkt för samt grunden för frihetsberövandet i samband med gripandet. Precis i början av ett gripande kan man dock tänka sig att det av praktiska skäl kan vara svårt att underrätta den gripne (han kanske till exempel gör motstånd eller liknande). I Sverige behöver dock inte en polis som griper någon underrätta denne om att denne har rätt till tystnad, d.v.s. att inte svara på några frågor från polis eller åklagare (så är däremot fallet i exempelvis USA). Beträffande vapen finns det olika regleringar beroende på om vapnet är ett knivvapen eller ej. För knivar gäller Knivlagen, se http://lagen.nu/1988:254 . För skjutvapen gäller däremot Vapenlagen, se http://lagen.nu/1996:67 . Enligt 6 kap. 4 § 2 stycket Vapenlagen får ett vapen tas om hand av en polisman om risken för missbruk är överhängande, d.v.s. även utan ett gripande. Att inneha ett knivvapen är brottsligt i sig, om inte omständigheterna är försvarliga, se 1 § 2 stycket och 4 § Knivlagen. En polis kan således omhänderta kniven i ett sådant fall. Om själva omhändertagandet är den första handlingen i ett gripande eller om omhändertagandet görs något senare spelar i det här sammanhanget ingen roll. Av intresse är även 19 § Polislagen. Där stadgas en rätt för polisman att kroppsvisitera någon om det behövs för att leta efter vapen, det krävs alltså inte att personen är gripen för något brott. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare