FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/06/2007

Straff för bedrägeri?

vad är det för straff värde på begrägeri? Jag är dömd en gång tidigare för ett antal år sedan för rån där påföljden blev villkorlig med samhällstjänst.

Lawline svarar

Hej, I Brottsbalken 9 kap 1 § stadgas att man för bedrägeri kan få fängelse ihögst två år, tänk dock på att det kan bli en annorlunda straffskala beroende på om brottet kan anses vara grovt eller lindrigt, se Brottsbalen 9 kap 2 & 3 §§ Detta innebär att man även kan få t ex villkorlig dom eller liknande. Vad straffet blir beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Rätten kan ta hänsyn till olika omständigheter vid påföljdsval, t ex får rätten beakta en tidigare fällande dom som skäl för fängelse, se Brottsbalken 30 kap 4 §. Se hela Brottsbalken http://lagen.nu/1962:700 . Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare