FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/06/2007

Fängelse eller ej.

Hej! Åtalet har väckts mot mig angående ett 30 tal beställningar av varor och tidningar som gjordes med hjälp av beställningstalonger från olika tidningar till fem olika personer. Två av dem har 2004 vittnat mot mig i ett rattfyllerifall, andra tre känner jag inte. På grund av dem vittnesmålen och en ansökan om brukande av allmän plats från Vänsterpartiet som polisen hittade med min underskrift där skrivstilen är till 90% lik skrivstilen på beställningarna har jag blivit skäligt misstänkt och åklagaren har nu lämnat en stämningsansökan. Brottsrubriceringar är ofredande i tre fall, övergrep i rättssak i två och urkundsförfalskning i fem fall. Min huvudbry är straffet jag kan få, för enkligt min erfarenhet av den svenska rättvisan kommer jag att bli dömd. Frågan är bara till vad. Kan alltså en fängelsestraff ödömas? Jag har sen tidigare två fängelsedomar från 1998 och 2005 för trafikbrott. Tacksam för ett svar. filip

Lawline svarar

Hej! Frågan du ställer är svår och jag kan inte besvara den till fullo då påföljdbestämning är ett väldigt svårt moment och beror på hur din rättegång faller ut. Allmänt sett så har vi i det svenska rättssystemet en allmänprevention mot fängelse, dvs. att vi helst inte dömer någon som begått ett brott till ett fängelsestraff utan skall om det är möjligt döma till lindrigare påföljder. När domstolen bestämmer påföljd så börjar det med att fastställa det s.k. straffvärdet dvs. den skada, kränkning eller fara som dina gärning inneburit, vad du insett och vilka motiv du haft (BrB 30:4 och 29:1). De brott du åtalas för har alla fängelse i sin straffskala och detta är en omständighet som talar för fängelse. Vidare tar man hänsyn till speciella omständigheter som kallas billighetshänsyn och som stadags i BrB 29:5, om du uppfyllt något av rekvisiten i 29:5 talar detta mot att du ska dömas till fängelse. Dock tas även hänsyn till återfall i brott, men här ska även beaktas om brotten var likartade, hur lång tid som passerat sedan du begick de tidigare brotten etc. Försvårande omständigheter kan vara om du har varit särskilt hänsynslös vid utövandet av brottet, utnyttjat någon annans skyddslösa ställning eller särskilda svårigheter att värja sig eller om du haft ett rasistiskt motiv för brottet. Det finns alltså en möjlighet att du kan bli dömd till fängelse av domstolen men som ovan nämnt så är det en svår fråga att besvara och jag kan endast ge en indikation på hur det funkar rent teoretiskt. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare