FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/06/2007

Belastningsregistret

en grabb,dömd för häleri(en mobiltelefon) år 2000. Hur länge står han med i polisregistret om han inte gjort sig skyldig till något brott efter det.

Lawline svarar

Hej! Jag kan tyvärr inte svara exakt på hur länge han kommer att stå med i belastningsregistret då detta beror på vilket påföljd som utdömdes, påföljden bestämmer nämligen hur länge som uppgifterna står kvar. Om påföljden blev böter så sparas uppgifterna i 5 år, om påföljden blev exempelvis fängelse, villkorlig dom, skyddstillsyn eller ungdomstjänst finns uppgifterna kvar i 10 år. Om Du är mer fundersam eller vill läsa själv så finner Du regleringen i 17 § i Lag om belastningsregister, som Du även finner http://lagen.nu/1998:620 . Mvh
Ida ForssRådgivare