FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/07/2007

Falsk brottsanmälan

Min väninna har gått igenom vårdnadstvist med sitt ex. Han anmälde henne för misshandel av barnet men inga bevis hittades av Socialen eller andra myndigheter. Domare gav delad vårdnad. Ett halvår senare åkte exets flickvän för att hämta något hos min väninna. Efter vistelsen anmäldes hon igen för misshandel. Socialen kom men inga bevis hittades. Vad kan hon göra för att trakasserierna skall få ett slut?

Lawline svarar

Hej! Att felaktigt anmäla någon för brott är i sig brottsligt enligt 15 kapitlet i brottsbalken, som du hittar http://www.lagen.nu/1962:700#K15 . I det här fallet rör det sig sannolikt om falsk tillvitelse (7 §), som kan medföra fängelsestraff. Jag förmodar att det bästa för alla inblandade är att försöka lösa problemet utan att ytterligare blanda in myndigheterna. Kanske räcker det om din väninna talar med sitt ex och berättar att det han gör är straffbart? I annat fall kan hon välja att polisanmäla saken. Möjligen skulle exets och hans nya flickväns agerande också kunna rubriceras som förtal (se brottsbalken 5 kapitlet, 1 §, som finns http://www.lagen.nu/1962:700#K5P1 ). Detta är emellertid en svårare väg för din väninna att gå, eftersom sådana brott endast i undantagsfall drivs av åklagare. Istället får din väninna själv driva åtalet i domstol. Detta gäller inte i fråga om falsk tillvitelse och liknande brott mot 15 kapitlet, som alla faller under s.k. allmänt åtal och alltså handhas av åklagare. Hoppas att detta besvarar din fråga. Med vänlig hälsning
Rådgivare