FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/06/2007

Bygglov vid renovering?

Krävs byggnadslov för att renovera och reparera ett gårdshus som ligger på min egen friköpta tomt? Huset är gammalt men finns i detaljplanen. Däremot har jag inga ritningar på gårdshuset som förmodligen byggdes i mitten av 1800-talet. En del av huset är i ett så bedrövligt skick att det krävs omfattande renovering. Tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej! Frågor som rör bygglov regleras i 8 kap Plan- och bygglagen (PBL), se http://lagen.nu/1987:10 . Vem som äger fastigheten spelar inte någon roll vad gäller om bygglov måste sökas eller ej. De situationer då bygglov måste sökas regleras främst i 8 kap 1 §. Bygglov krävs om du vid renoveringen ska göra tillbyggnader, ändra användningsområdet för ett hus eller inreda någon ytterligare bostad. Detta kan aktualiseras t.ex. om du planerar att göra om gårdshuset från ladugårdsbyggnad till gästhus. Du skriver att detaljplan finns. Stämmer detta aktualiseras även 8 kap 3 § som ger att bygglov krävs t.ex. om du ska måla om huset utvändigt. Jag blir dock osäker om det verkligen är detaljplan du syftar på. Det låter mer som kartan över fastigheten? Är det fråga om ett en- eller tvåbostadshus gäller även 8 kap 4 § där bygglov inte behöver sökas för vissa åtgärder, såsom att uppföra en s.k. friggebod. Sammanfattningsvis kan sägas att bygglov måste sökas för vissa yttre åtgärder på husen samt om du genom reparationerna ändrar byggnadernas användningsområde. Att du renoverar invändigt är dock inte något som du måste söka bygglov för. Avslutningsvis: du skriver att husen är gamla. Dessa kan då i vissa fall vara skyddade byggnader och vissa åtgärder får då inte utföras. Kolla upp om detta gäller din fastighet innan reparationerna påbörjas. Vänligen,
Rådgivare