Säljarens rätt att avhjälpa fel
Hej!
Har nyligen sålt en bostadrätt som jag renoverat tillsammas med några vänner. En vecka efter köpet på en lördag så ringer köparen mig och säger att ett eluttag inte fungerar och att dom vill ha det åtgärdat. Visst säger jag och ber att få återkomma. På måndagen får jag tag på min kompis som är elektiker och fixat elen i lägenheten, han lovar att ta kontakt med köpare och åtgärda detta åt dem. På tisdagen ringer han dem och får tag på dem på tidag kväll. Då har köparen redan ordnat en en elektiker som skall åtgärda detta och nu har de skickat mäklaren fakturan och hon säger att jag skall betala detta till köparen.
Det har även visat sig att ett tv-uttag som är nydraget inte fungerar. Jag har lovat att själv åtgärda detta men blev sjuk den dagen detta skulle åtgärdas en måndag, och vi kom överens om att vi skulle försöka åtgärda detta på onsdagen och höras då. Vid fem tiden innan jag slutar så försökte jag nå köparen för att stämma av om jag skulle komma förbi. När jag är på väg hem från jobbet så ringer köpare och undrar varför jag inte dykt upp och är jättegrinig. Jag är då i princip hemma, 5 mil från lägenheten och har redan sagt till frugan att jag är strax hemma. Jag säger då att jag inte kan idag och att jag gärna ställer upp en annan dag och fixar detta. Köparen accepterar inte detta och säger att då tar dom dit en hantverkare som ordnar det. Jag säger att jag inte acceptrerar detta. Hon blir sur och vi säger att vi ska höras och hej då.
Nu har jag inte hört något mer från dem mer än från mäklaren som nu har fått en faktura från första eljobbet. Vad har jag som säljare för rättigheter, om några?
Lawline svarar
Lawline RådgivareRådgivare