FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/07/2007

Upptäckta fel på köpt bil

Jag har köpt en bil volvo 850 1996 , för ca en vecka sedan , nu har jag upptäckt att centrallåset öppnar o stänger sig när som helst även om jag kör eller är i min lägenhet , samt att krängningshämmaren är glapp o det sa dom då även vid besiktningen som samma dag jag köpte bilen var , bilfirman besiktade bilen o sa bara att det bara är att smörga upp så låter det inte illa , ska dom stå för lagningen av det eller är det jag?

Lawline svarar

Hej! Vid ett köp av bil är de Köplagen som är tillämplig om det är ett köp mellan två privatpersoner. Om du är konsument och köper bilen av en bilfirma är det Konsumentköplagen (KkL) som är tillämplig. Om jag förstår din fråga rätt så köpte du bilen av bilfirman som också besiktigade den. Enligt 16 § KkL, som du hittar http://lagen.nu/1990:932, "anses en vara felaktig om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet". Det innebär att bilfirman borde ha upplyst om att centrallåset inte fungerade eftersom det är en viktig egenskap på bilen som förmodligen hade fått dig att tänka efter innan du köpte bilen. Angående krängningshämmaren bör bilfirman stå även för lagningen av krängningshämnaren om det inte räcker med att smörja den som de upplyste om vid köpet av bilen. För att säljaren ska vara ansvarig ska felet ha funnits vid köptillfället, enligt 20 § KkL. Visar sig felet inom sex månader ska det anses ha funnits vid köpet enligt 20 a §. Här visade sig problemet med centrallåset efter en vecka vilket tyder på att det fanns vid köpet. Enligt 26 § kan du kräva att säljaren åtgärdar felet. Vänlig hälsning
Anna MannRådgivare