FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/07/2007

frågor kring misshandel, rättegång och dom

hej! min fråga liknar mycket den som står uppe. jag har gett en örfil till en vakt från en bar så jag får gå till rättegången om två veckor. jag undrar att det hjälper att båda vakten och polismannen lät mig gå från stället och efter 10 min tog polismannen mig medan jag stod nära dit och väntade på mina kompisar.åklagaren har sagt att jag inte behöver nån försvarare så det kanske är bra eller? och jag undrar om mitt ord är lika stark som en advokats. går det bra om jag säger det dät själv?och om jag får villkorlig dom får jag lämna landet då?för att jag har köpta biljeter (köpte i februari) för att åka bort i 6 månader. vänlingen mari

Lawline svarar

Hej Att de lät dig gå efter att ha pratat med dig är gör ingen skillnad i den juridiska bedömningen av ärendet, däremot sker det rutinmässigt vad gäller enklare brott, vilket ju visar att det du gjort inte räknas som ett grovt brott. Om åklagaren sagt att du inte behöver någon försvarare så innebär det två saker, dels att du inte misstänks för ett brott som har ett minimistraff på 6 månaders fängelse (dit hör ju inte misshandel) eftersom offentlig försvarare är obligatoriskt i sådana fall, dels att åklagaren inte anser att du behöver en försvarare med hänsyn till utredningen av brottet. På dina uppgifter verkar situationen okomplicerad i och med att du verkar ha erkänt gärningen. Då behövs det ingen försvarare enligt Rättegångsbalken (se 23:3a § http://www.lagen.nu/1942:740) och en sådan gör inte heller särskilt mycket från eller till om du har erkänt brottet. Det går inte att säga att ditt ord väger lika tungt som en advokats. Troligtvis lyssnar domstolar mer på advokater, som ju kan lagstiftningen och kan argumentera efter vad lagarna anser vara relevant, än vad domstolar lyssnar på privatpersoner, som gärna argumenterar kring vad de själva tycker är relevant trots att det kanske inte har någon som helst betydelse för vilka lagregler som ska tillämpas och hur de ska tillämpas. Det du tar upp om att polisen lät dig gå för att ta dig 10 min senare borde t.e.x. inte ha någon betydelse för hur din gärning ska bedömas rättsligt. Det borde varken vara någon förmildrande eller försvårande omständighet rättsligt sett. För den som döms till villkorlig dom finns det enbart ett krav på allmän skötsamhet enligt 27:4 Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700). Det innebär inget förbud mot att åka utomlands. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare