FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/06/2007

Rätt till bistånd av socialtjänsten om sambo?

Hejsan jag har en vän som är tillsammans med en kille som har missbruksproblem och sitter just nu på ett såkallat halvvägshus och ska snart skrivas ut frågan jag nu vill ställa är kan det vara riktigt att tjejen han är tillsammans med ska försörja honom? Han har ett långvarigt missbruk bakom sej och ej haft ett riktigt jobb nånsin. Men socialen anser att hon ska försörja honom kan det verkligen finnas en sån lag inom socialtjänstlagen?

Lawline svarar

Enligt 4:1 socialtjänstlagen har enbart den som inte själv kan tillgodose sina behov eller ”få dem tillgodosedda på annat sätt” rätt till bistånd av socialnämnden i kommunen, se http://www.lagen.nu/2001:453#K4 . Socialnämnden skall se till den faktiska situationen i varje enskilt fall och avgöra om personen skall få bistånd eller inte. Om personen rent faktiskt kan bli försörjd av sin make eller sin sambo så är inte kraven i lagen uppfyllda för att personen skall beviljas bistånd (rättspraxis). Denne kan ju få sina behov tillgodosedda på annat sätt, det vill säga via sin sambo, och då utbetalas inte bistånd. Bistånd enligt socialtjänstlagen skall vara en absolut sista utväg för att få sin försörjning tillgodosedd. Om sambon inte anser sig kunna försörja sin partner bör denne försöka visa att så är fallet för socialnämnden. Vänliga hälsningar
Susanne SjölanderRådgivare