FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/06/2007

Misshandel medelst hund

Hej, Om en person skickar iväg sin hund som attackerar en annan människa skall hund ägaren då tilldömas misshandel? Ganska luddigt eftersom hunden är ju en ägodel. MVH

Lawline svarar

Hej! Då en person med uppsåt tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd är detta misshandel enligt 3 kap. 5§ BrB, brottsbalken, http://www.lagen.nu/1962:700#K3 . Ordet tillfogar innefattar en lång rad handlingar. Man kan exempelvis tillfoga annan kroppsskada eller smärta genom ett knytnävslag men likväl med en kniv eller annat tillhygge. I alla tre fall är det misshandel. Om en person så att säga bussar sin hund mot en annan person i syfte att skada denne jämställs hunden med ett tillhygge eller hjälpmedel. Att hunden är ett levande djur har ingen betydelse för bedömningen. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare