FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/06/2007

Försäljning av bostadsrätt

Hur säljer jag min bostadsrätt? Har bostadsrättsföreningen något att saga till om i någon/några frågor?

Lawline svarar

Du kan välja att sälja din bostadsrätt privat genom att annonsera själv utan mäklares hjälp eller så kan du välja att anlita en mäklare. För att köpet ska vara giltigt krävs att avtalet om överlåtelse uppfyller formföreskrifterna i Bostadsrättslag 6 kap 4 §, http://www.lagen.nu/1991:614 . Överlåtelsen ska också godkännas av bostadsrättsföreningen. Godkännande får du genom att anmäla överlåtelsen till bostadsrättsföreningens styrelse. Styrelsen godkänner överlåtelsen om den inte strider mot de krav som bostadsrättsföreningens stadgar uppställer. Exempelvis kan stadgarna föreskriva att en bostadsrätt inte får ägas av en juridisk person, dvs ett företag. Stadgarna skiljer sig åt mellan bostadsrättsföreningar så du måste undersöka vad som gäller i just din förening. Med vänlig hälsning
Caroline PerlströmRådgivare