FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/06/2007

Skolårets omfattning

vad är skolåret. Är det från höstterminens början till nästa års hösttermin eller från hösttermin till vårterminens utgång

Lawline svarar

Skolåret, även kallat läsåret, består av en hösttermin och en vårtermin, detta framgår av SkolL 4 Kap 3 § (se http://lagen.nu/1985:1100 ). Det börjar normalt i slutet av augusti och slutar i början av juni kalenderåret efter. Sammanlagt består skolåret av 40 veckor. De exakta datumen i augusti och juni varierar från år till år och från kommun till kommun. Med vänlig hälsning
Anna LundgrenRådgivare