FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/06/2007

Vad omfattas av kniv- och vapenlagen?

Hej, Faller handfängsel under knivlagen? Finns det någonstans där jag specifikt kan se vad som faller under kniv respektive vapenlagen? MVH Robin

Lawline svarar

Hej. Knivlagen omfattar knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa, enligt 1 §, se lagen http://lagen.nu/1988:254 . Alltså faller inte handfängsel under knivlagen. Vapenlagen omfattar skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen. Med skjutvapen skall förstås vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel. Se vapenlagen 1-2 §§, se lagen http://lagen.nu/1996:67 . Någon mer specifik angivelse av vad som omfattas av respektive lag finns inte. Lagarna är ämnade för ett brett tillämpningsområde och därför finns bara generella definitioner istället för en specifik angivelse. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare