FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/06/2007

Formkrav vid fastighetsköp

Jag planerar att sälja en skogsfastighet och köparen vill att jag upprättar köpekontraktet. Vilka formkrav finns det på köpekontrakt för skogsfastighet? Är det några andra krav än för andra fastigheter? Och har ni tips på var man kan hitta exempel på köpekontrakt?

Lawline svarar

Hej. Fastighetsköpet är ett s.k. formalavtal. Formföreskrifter måste iakttas för att köpet skall vara giltigt. Dessa formkrav står att läsa i Jordabalkens (JB) 4 kap, se LÄNK. Enligt JB 4:1 ska köp av fast egendom slutas genom upprättande av köpehandling som säljare och köpare skriver under. Av köpehandlingen ska köpeskillingen framgå samt en förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen (s.k. överlåtelseförklaring), vilket helt enkelt betyder att det påpekas att egendomen säljs till köparen. Exempel på köpekontrakt kan Du säkert hitta i läroböcker om fastighetsköp eller hos fastighetsmäklare. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare