FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/06/2007

Köparens skyldighet att hämta vara enl. KöpL

En kund beställde en vara av företaget jag arbetar för, mot faktura. Kunden är ett företag, ej privatperson. Kunden har vid upprepade tillfällen uppmanats att hämta varan, men har ej gjort det. Min fråga är: Hur länge måste varan stå hos oss innan den tillfaller oss? Gör den förresten någonsin det?

Lawline svarar

Hej. Eftersom detta rör köp mellan två näringsidkare är Köplagen (KöpL) tillämplig, se lagen http://lagen.nu/1990:931 . Köparen är skyldig att medverka till köpet genom att hämta varan enligt 50 § 2 punkten KöpL. Om inte kunden hämtar varan vid rätt tid och inte heller efter skälig tilläggstid så har säljaren rätt att häva köpet om säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med den sålda varan, enligt 55 § KöpL. Det krävs alltså ett särkilt intresse för att säljaren ska kunna häva köpet. Om köparen vid upprepade tillfällen inte hämtar varan efter uppmaningar så torde detta intresse öka. Exakt hur länge beror på omständigheterna i det specifika fallet. Men efter en oskäligt lång tid torde Ni kunna häva köpet och varan kommer därmed att tillfalla Er. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare