FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/07/2007

Läkarundersökning vid omhändertagande av barn

När socialtjänsten skall omhänderta ett barn, finns det ngt i lagen som kräver barnpsykiatrisknärvaro. Är det just en barnpsykiatriker eller kan det vara en barnpsykolog?

Lawline svarar

Hej, Om socialtjänsten anser att ett barn måste omhändertas enligt lag med särskilda bestämmelser om vård av unga, se http://www.lagen.nu/1990:52 , skall läkarundersökning som huvudregel ske innan socialnämnden ansöker hos Länsrätten som beslutar om vård enligt lagen (se § 32 i länken ovan). Läkarundersökning krävs inte om det av särskilda skäl anses obehövligt. Ett exempel på när det anses obehövligt med läkarundersökning är om barnet redan tidigare genomgått en sådan undersökning. Det finns inga särskilt uppställda krav på vem som skall utföra undersökningen förutom att det skall vara en läkare som genomför denna (ett krav som en psykiatriker men inte en psykolog uppfyller). Socialnämnden behöver inte peka ut en särskild läkare utan kan förordna att någon läkare vid exempelvis en viss barn- och ungdomspsykiatrisk klinik skall utföra undersökningen (jfr § 32 i länken ovan). Vänligen,
Susanne SjölanderRådgivare