FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/06/2007

Köpares returrätt

En person har en enskild firma och fick ett erbjudande av en försäljare i verktygsbuss, om några varor som enligt utsago var billigare och bättre än andra varor på alla andra ställen. Personen skrev inte under orderbekräftelsen. Vid leverans visar det sig att varorna går att köpa för 1/3 av priset hos den vanliga leverantören. Samma dag som leveransen sker kontaktar personen försäljaren och vill returnera varorna p.g.a. detta. Vid samtal med företaget påstår de att det inte går, man har ingen returrätt som företagare, utan endast privatperson. Stämmer det?

Lawline svarar

Jag förutsätter att personen i fråga beställde varorna, även om han eller hon inte skrev under orderbekräftelsen. Vid avtal om köp mellan näringsidkare gäller köplagen (http://www.lagen.nu/1990:931). Köparen har inte någon lagstadgad rätt att returnera en vara, s.k. öppet köp, utan de villkor som säljaren ställt upp för köpet är de som gäller. Det står parterna fritt att avtala om returrätt och säljaren kan alltså utan hinder ha ställt upp som villkor att endast privatpersoner har returrätt. Däremot hör det till allmän god affärssed att man informerar sin kund om de avtalsvillkor som gäller. I varje fall kan köparen häva köpet om varan inte överensstämmer med vad säljaren särskilt har utfäst om dess egenskaper. Om säljaren har informerat köparen om att det inte finns en billigare vara av samma modell på marknaden, och det senare visar sig att det gör det, skulle köparen kunna häva köpet då varan inte överensstämmer med den egenskap (priset) som säljaren särskilt har utfäst. Hur goda möjligheter köparen har att häva köpet på denna grund är svårt att uttala sig om. Många gånger använder säljare inbjudande formuleringar om prisvärdhet men detta får inte alltid tolkas som en garanti. Det beror helt enkelt på i vilken grad säljaren har garanterat varans pris i handeln. Med vänlig hälsning,
Julia AsplundRådgivare