FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/06/2007

Kan en svensk medborgare utvisas?

jag läste ne artikel igår om en kille som varit i sverige i 20 år, suttit i fängelse i 8 av dom, är pappa till 5 barn men som ändå utvisas på livstid. Öm man utgår från att killen är svensk medborgare... Finns det juridiskt utrymme för att dra en snubbes medborgarskap och skicka iväg honom till hans ursprungsland, för att vi lixom inte pallar ta itu med honom?

Lawline svarar

Hej, Denna fråga regleras i 2 kap 7 § Regeringsformen som är en av Sveriges grundlagar. Där stadgas att ingen medborgare får landsförvisas eller hindras att resa in i riket. Medborgare får inte heller berövas sitt medborgarskap i annat fall än då han samtidigt, efter uttryckligt samtycke eller genom att inträda i allmän tjänst, blir medborgare i annan stat. Sen följer vissa undantag för barn under 18 med föräldrar med utländskt medborgarskap som ej är bosatta i Sverige etc. Således kan en svensk medborgare inte utvisas. Hela regeringsformen hittat du http://lagen.nu/1974:152 . Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare