Parkeringstillstånd ej synligt

Hej

Är det värt att överklaga ett p-bot hos tingsrätten och hur gör man i såfall? Det handlar om parkering på P-plats avsedd för handikappfordon. Jag har tillstånd för handikappad men det gled av instrumentpanelen när jag klev ur bilen och detta kostade mig 700 kronor. Carpark avvisade mitt överklagande. Jag har nu betalt p-boten för att slippa kronofogden.

Lawline svarar

Det är inte värt att driva ärendet vidare. Praxis när det gäller biljetter och tillstånd som inte har förvarats väl synligt i vindrutan är sträng och entydig. Att tillståndet inte låg väl synligt innebar att din bil var felparkerad.

För att återkräva pengar som redan har betalts till ett parkeringsbolag måste du stämma parkeringsbolaget vid tingsrätten. Om man bestrider parkeringsbolagets krav och inte betalar måste parkeringsbolaget utforma stämningsansökan. Det är i regel lättare att svara i ett mål än att stämma någon varför denna metod rekommenderas om man vill ha en kontrollavgift prövad av tingsrätten. Förloraren i ett mål om en kontrollavgift är i viss utsträckning skyldig att ersätta motparten för dess rättegångskostnader.

Gustaf LidegranRådgivare