FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/06/2007

Ta reda på om någon är dömd för brott

Hej Hur får jag veta om en person är dömd för någonting ex.vis rattfylla? Är domslut offentliga för allmänheten?

Lawline svarar

Hej! Det enkla svaret på frågan är att du inte har någon möjlighet att ta reda på om en person är dömd för brott. Belastningsregistret är inte offentligt. I princip alla domar är dock offentliga. Det betyder att du kan leta i tingsrättens arkiv själv men det är ett oerhört ineffektivt sätt att få reda på om någon är dömd för brott. Däremot kan alla få ett utdrag ur belastningsregistret om sig själv. På det sättet kan arbetsgivare kräva ett utdrag från en arbetssökande. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare