Tvångsförsäljning av samägd egendom

Vår far gick bort i januari 2005 och efterlämnade bl.a. en bostadrätt som är samägd med hans sambo. Vi är överens om att sambon skall lösas ut av oss men kan ej komma överens om ett skäligt värde. Vi (min bror och jag) har fått lägenheten värderad och kommit fram till en viss summa som ligger strax under förväntat försäljni ngsvärde. Sambon vill inte betala utan bjuder ca 200 000 under vårt förslag. Vad gäller och hur länge kan denna tvist pågå.? Vi betalar ju 50% av räntorna tills vi kommer fram till en lösning. Kan vi tvinga fram en försäljning för att få ett exakt marknadsvärde som ingen av oss behöver tvivla på?

Lawline svarar

Jag förutsätter att er fars sambo har blivit tilldelad sin del av bostadsrätten genom bodelning. Hon äger därmed hälften och den andra hälften har tilldelats er genom arv. Eftersom ni äger bostadsrätten tillsammans kan ni inte tvinga sambon att köpa er del till ett bestämt pris. Om hon vägra att köpa er del kan ni emellertid enligt 6 § lag om samäganderätt, se http://lagen.nu/1904:48_s.1, tvinga fram en försäljning genom lämna in en ansöka hos tingsrätten att bostadsrätten ska utbjudas till försäljning.

Michael WittingRådgivare