FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/05/2007

Olagligt att olovligt kolla annans mail?

Hej Jag har två frågor, mest av nyfikenhet. Under mitt förhållande har min flickvän kontinuerligt kollat min mail. Sedan gjorde vi slut för ett tag sedan och nu det har kommit fram att hon också skickat vidare mina personliga mail till henne, till andra. Är det sånt man får ta eller är det olagligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Det du varit med om är absolut inget som man får ta, det är olagligt. Det din flickvän gör sig skyldig till är dataintrång enligt 4 kapitlet 9 § Brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700 . Detta med anledning av att hon utan lov loggar in på din mail och dessutom förändrat innehållet genom att eliminera vissa av dina personliga mail. Att du godkänt hennes tidigare inloggning på din mail, betyder inte att hon får göra det när det tagit slut. Ditt tidigare godkänande utsläcker således inte det faktum är hon begår ett brott. Vill du sedermera få ett stopp på detta kan du upplysa henne om hon faktiskt begår ett brott eller göra en polisanmälan. Vänligen
Rådgivare