FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/01/2006

Överklagande av villkor efter hyresförhandling

Hur ogiltigförklarar jag en hyresförhandlingsöverenskommelse? Där jag anser att en hyresgästorganisation inte är representativ för medlemmarna? D.V.S. organisationen har inte undersökt fastighet där underhållet är eftersatt och flera brister finns, där har attraktiviteten fått ta över och en avsevärd höjning har skett. Har fått uppgift från hyresnämnd att de inte har hand om detta, bara om hyran är skälig.

Lawline svarar

Enligt hyresförhandlingslagen, se http://lagen.nu/1978:304, blir du bunden av det avtal som hyresgästföreningen har förhandlat fram med hyresvärden om det finns en så kallad förhandlingsklausul i ditt hyresavtal, se 2 §. Enligt 22 § i samma lag kan du ansöka om ändring av hyresvillkoret hos hyresnämnden i den del av avtalet mellan hyresgästföreningen och hyresvärden som rör dig. Det kan dels röra sig om hyra och om andra villkor, "hyran eller annat hyresvillkor" se http://lagen.nu/1978:304#P22. Det torde därför vara möjligt för dig att överklaga villkoren i ditt avtal men inte att ogiltigförklara hela avtalet. En annan utväg, som emellertid är högst osäker, är att du i en vanlig tvistemålsrättegång kan jämka eller ogiltigförklara avtalet med hänvisning till 36 § avtalslagen, se http://lagen.nu/1915:218#P36. Det är dock viktigt att återigen påpeka att detta är en högst osäker lösning eftersom domstolar generellt är restriktiva i sin tillämpning av 36 §. Det kan dock bli svårt att riva upp hela överenskommelsen.
Oscar BjörkmanRådgivare