FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/10/2005

Alkohol på allmän plats

Stämmer det att man inte får dricka alkohol på offentlig plats? Varför då i så fall? Och vad menas med offentlig?

Lawline svarar

Det finns inget lagstadgat förbud mot att dricka alkohol på offentlig plats. Istället har regeringen genom en förordning gett kommunerna rätten att själva besluta hur man vill ha det med alkoholdrickandet. I vissa kommuner är det förbjudet på alla offentliga platser, i vissa andra kommuner är det bara på offentliga platser som kan anses extra känsliga, t.ex. vid dagis eller på platser där mycket ungdomar vistas. Det finns också kommuner som har olika regler beroende på vilken tidpunkt på dygnet det är. För att ta reda på exakt vad som gäller får du alltså kontakta din kommun, ofta kan du också hitta informationen på kommunens hemsida. Termen "offentlig plats" definieras i Ordningslagen 1kap 2§. Där står det att bland annat att offentlig plats är allämna vägar, gator, torg och parker. Jag rekommenderar dig att läsa ovan nämnda paragraf i Ordningslagen om du vill ha begreppet "offentlig plats" närmare preciserat, du hittar den aktuella lagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931617.HTM .
David AnderssonRådgivare