FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/05/2007

Ärekränkning

Hej. Jobbar med ett projekt och har fastnat i en fråga. Söker efter information kring lagar som hanterar \"personangrepp\" En person som anser sig ha blivit utsatt för personangrepp i tex. sin yrkesroll. Har man där något stöd i lagen för en åtgärd? Mvh.

Lawline svarar

Hej, personangrepp regleras i brottsbalkens 5 kap. om ärekränkning. Beroende på vem eller vilka som tar del av angreppet kan det rubriceras som antingen förtal, eller som förolämpning. Förtal enligt 5 kap. 1 § är när någon lämnar uppgift som är ägnad att utsätta någon annan för andras missaktning. Exempel på handlingar som utgör förtal är att någon utpekar annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. Uppgiften ska lämnas till någon annan än den beskyllde och behöver inte vara sann för att det ska vara fråga om förtal. Kretsen av personer för vars missaktning den drabbade kan utsättas behöver inte vara stor. Det är tillräckligt att den beskyllde kan utsättas för ”andras” missaktning. För att brott ska föreligga krävs det inte att det är bevisat att den beskyllde verkligen har utsatts för missaktning. Om endast den utsatte tar del av angreppet, t.ex. en utskällning som inte hörs av någon annan, blir brottsrubriceringen istället förolämpning enligt 5 kap 3 §. Lagtext finns http://www.lagen.nu/1962:700#k5 Med vänlig hälsning,
Filip SkoglundRådgivare