FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/05/2007

Belastningsregistret

Jag undrar om man kommer med i brottsregistret om man blivit tagen för brott mot allmän ordning. Jag fick svara på lite frågor av en polis vid en demonstration, blev filmad och visiterad och fick sedan gå..Han sa inte om jag hade gjort något brott

Lawline svarar

Hej, När du skriver brottsregistret antar jag att du syftar på belastningsregistret eftersom det inte finns något register som heter brottsregistret. I belastningsregistret hamnar endast uppgifter rörande dom, beslut, strafföreläggande, ordningsbot m.m. Om du endast har blivit förhörd av polisen kommer dina uppgifter inte att finnas i belastningsregistret. Lag om belastningsregister hittar du http://lagen.nu/1998:620. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare