FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/05/2007

Hamnar en polisanmälan i belastningsregistret?

Hej. En liten fråga som ingen verkar kunna svara på: Jag gick till polisen för en månad sedan och anmälde mig själv för bedrägeri och urkundsförfalskning. Efter det har inget hänt utan jag väntar på att polisen skall kalla till förhör och sedan ev. utredning och dom. Står jag redan antecknad i belastningsregistret hos polisen då eller kommer det först när dom meddelas? Varför jag frågar är nämligen för att jag nog kommer att ta tillbaka min anmälan av olika skäl. Jag vore tacksam om svar då jag måste begära ett utdrag från registret för en jobb ansökan.

Lawline svarar

Hej, I belastningsregistret hamnar endast uppgifter om dom, beslut, strafföreläggande, ordningsbot eller annan brottspåföljd. Om du endast har gjort en polisanmälan kommer det inte att synas i belastningsregistret. Först efter en eventuell dom kommer uppgifterna att föras in i registret. Lag om belastningsregister hittar du http://lagen.nu/1998:620. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare