Får man kopiera CD-skivor och ta kopior ur notböcker?

Får man bränna kopior av låtar för privat bruk? En kompis brände ner en sammanställning av några olika låtar från hennes egna köpta CD-skivor. Jag i min tur brände av denna "nya" skiva. Har båda av oss brutit mot lagen? Och får man kopiera noter ut notböcker för privat bruk? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Det du undrar över regleras i Sverige av Upphovsrättslagen (SFS 1960:729, förkortas URL) För att lagen skall vara tillämplig kan generellt sägas att verkets (CD-skivans/notbokens) framställare måste vara svensk medborgare eller bo här eller så måste verket ha getts ut i Sverige (60 § URL). Är framställaren från ett helt annat land och verket inte är utgivet här blir det mer osäkert vad som gäller.

Om upphovsrättslagen är tillämplig skyddar den både CD-skivorna och notboken.

Beträffande notboken har du rätt att framställa enstaka exemplar (ta enstaka kopior) av offentliggjorda verk (verk som gjorts tillgängliga för allmänheten på ett sätt som upphovsmannen har avsett, 2 § URL) för enskilt bruk (12 § URL).

Beträffande CD-skivan som din kompis bränt med en sammanställning av låtar från olika köpta CD-skivor är detta inte tillåtet då rätten att framställa enstaka kopior för enskilt bruk inte gäller sammanställningar i digital form, vilket CD-skivor räknas som (12 § 1 st. 3 punkten). Det spelar ingen roll om det inte är hela CD-skivorna som kopierats utan bara någon eller några låtar från dem. Det är inte heller tillåtet för dig att kopiera din kompis kopia, eftersom hon inte hade rätt att kopiera den från början så har CD-skivan hon gjort inte offentliggjorts (2 § URL, se ovan), dessutom fick man ju inte kopiera CD-skivor, man får då inte heller kopiera kopior av dem eftersom det också blir att man "framställer exemplar".

Alltså: det är inte tillåtet att kopiera CD-skivor på det sätt som du och din kompis har gjort. Däremot är det helt okej att ta enstaka kopior ur notböcker! Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare