FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/06/2007

Styrelse i samfällighetesförening

Är det enbart fastighetsägare som får sitta i styrelsen i en samfällighetsförening?

Lawline svarar

Hej! Din fråga regleras i 28 § Lag om förvaltning av samfälligheter (1973:1150) se http://www.lagen.nu/1973:1150 . Här anges i 4e punkten att det i stadgarna ska framgå hur styrelsen ska vara sammansatt, hur den skall utses samt grunderna för dess beslutförhet. Således kan andra personer än fastighetsägare vara styrelseledamöter. Det är upp till föreningen att besluta om detta i föreningens stadgar. Regler om styrelsen finns vidare upptagna i 30-39 §§ i samma lag. Med vänlig hälsning,
Rådgivare