FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/05/2007

Falska fakturor

Om ett företag skickar en falsk faktura, vilka lagar bryter dom emot?? Konsumentlagen behandlar det som händer när man köpt en vara. Marknadsföringslagen behandlar om fakturan är ett led i marknadsföringen. Men när man får en falsk faktura ifrån ett företag man aldrig haft kontakt med, aldrig beställt en vara ifrån, och som kräver en på 26161,18kr. Vilken lag bryter dom emot?? Är det bara §12 i marknadsföringslagen som man har och ta till??

Lawline svarar

Hej, det att skicka ut "bluffakturor" som beskrives i frågan kan vara att betrakta som ett försök till bedrägeri. Brottet bedrägeri finns beskrivet i brottsbalken 9:1, som du hittar http://www.lagen.nu/1962:700 . Här stadgas: "Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år." Genom att skicka ut falska fakturor så har gärningsmannen försökt ge sken av att han har en fordran på dig och således försökt att vilseleda dig betala honom pengar som du inte är skyldig. Bedrägeriet är emellertid inte fullbordat förrän du betalar fakturan eftersom gärningsmannen ännu inte har förmått dig till den handling som innebär skada för dig resp. vinning för honom. Det bör även tilläggas att det krävs att gärningsmannen har utfört den brottsliga gärningen uppsåtligen. Förenklat så innebär det att han skickade ut fakturan med "flit" och med den avsikten att du skulle betala honom pengar som du inte är skyldig. Om han däremot av misstag skickat ut fakturan (kanske var den feladresserad), eller om han felaktigt trott sig ha en fordran på dig, så kan det inte bli fråga om ansvar för försök till bedrägeri. vänliga hälsningar
Rådgivare