FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/01/2006

Diskrimineringsfall där ersättning utdömts

Hej, sitter och skriver ett läromedel för gymnasieungdomar när det gäller Mångkulturalism, målet med arbetet är att eleverna i större utsträckning ska börja tänka i banor av vi istället för att göra en uppdelning av vi och dom, där målet är att alla ska kunna ha fullständigt medborgarskap på alla nivåer i samhället såväl sociala, ekonomiska, och politiska. En uppgift som vi har är att förklara hur strukturell och individuellt vi och dom tänkande påverkar individen och samhället ex på arbetet, i skolan, rättsväsendet, samt ur ett globalt perspektiv. Min fråga är nu om det finns verkliga diskrimineringsfall av invandrare i Sverige som har upplevt diskriminering inom ovanstående områden och som fått ersättning på grund av diskriminering. Vore bra om man kunde få ta del av dessa berättelser då dessa ökar trovärdigheten gentemot eleverna med verkliga fall från det svenska samhället. Bra tips på sidor på nätet som berör denna fråga mottages med stor tacksamhet.

Lawline svarar

Hej, Lagar som är relevanta för det du skriver om är främst Lagen (2003:307) om forbud mot diskriminering, Lagen (1999:130) om åtgärder mot diskriminering i arbetslivet pga. etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning samt Lagen (2001:1286) om likabehandling av studenter i högskolan. Olaga diskriminering är också ett brott enligt brottsbalken, detta återfinns i 16 kap. 9 §. Några fall i vilka det dömts för olaga diskriminering som har gått hela vägen upp till Högsta domstolen och blivit vägledande för liknande fall är bland annat NJA 1985 s 226 där en företrädare för ett kommunalt bostadsföretag hade nekat en zigenare att hyra en lägenhet i ett visst område. I NJA 1994 s 511 hade ägaren till en hyresfastighet vägrat en kvinna att hyra en lägenhet i fastigheten på grund av att hennes sambo var färgad. I NJA 1999 s 556 befanns ett varuhus skyldiga till olaga diskriminering då de hade uppställt ett tillträdesförbud för personer klädda i vida, långa och tunga kjolar då detta förbud särskilt drabbade zigenarkvinnor. Ombudsmannen mot etnisk diskriminering, DO, har en hemsida (www.do.se) där du kan hitta mer information om detta. Bland annat finns en förteckning över aktuella diskrimineringsärenden samt fler länkar relaterade till frågor som denna. Hoppas mitt svar är till din hjälp och lycka till! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare