Preskription och avskrivning av skulder

hej! ang preskipitionslagen.. OM man som i mitt fall har skulder tack vare mina föräldrar som missbrukat mitt personer, skulderna är rätt gamla o fodringsägare är trafikförsäkringsföreningen fortum telia mm.. kan man få skulderna avskrivna me hjälp av denna lagen? vet någon som fått det men jag vet inte hur man gör.. tacksam för svar mvh andreas

Lawline svarar

Hej,

Preskriptionslagen anger när en fordran preskriberas. Detta innebär att borgenären, fordringshavaren, inte längre kan göra fordringen gällande mot gäldenären. En preskriberad fordran är emellertid inte ogiltig och kan i vissa fall göras gällande. (t.ex. vid kvittning)

En gäldenär som betalat en preskriberad fordran kan således inte kräva betalningen åter.

Enligt 2 § Preskriptionslagen preskriberas en fordran tio år efter tillkomsten. En fordran mot en konsument som avser en vara eller en tjänst som en näringsidkare tillhandahållit preskiberas dock efter tre år.

Om preskriptionen har avbrutits, s.k. preskriptionsavbrott, genom erkännande, krav eller erinran, löper en ny preskriptionstid enligt ovan från dagen för avbrottet.

Vissa möjligheter att få skulder "avskrivna" finns enligt Skuldsaneringslagen, se http://www.lagen.nu/2006:548.

Med vänliga hälsningar

Daniel WaermeRådgivare